menu
  Animaties
Highslide JS
Automatic - opstelling waarmee acht cells in repetitie kunnen worden opgenomen

Automatic - opstelling waarmee acht cells in repetitie kunnen worden opgenomen

Highslide JS
Pickups achtergrond

Pickup uitsnede
Highslide JS
Wandelende heer

Wandelende heer uitsnede
Highslide JS
IJsje

IJsje uitsnede
Highslide JS
Meisje op scooter

Meisje op scooter uitsnede
Highslide JS
Luisterend stel

Luisterend stel uitsnede
Highslide JS
Meisje

Meisje uitsnede
Highslide JS
Stel

Stel uitsnede
Toppoplogo
.... Rond 1970 introduceert Olgers zijn open contourletter, en later een buisletter, afgeleid van neonreclame. Dit is precies de uitstraling die animatieproducent Lucas van Royen zoekt voor AVRO'S TOPPOP.
Toppoplogo
Onderdelen van Toppopanimatie

Deze hitparade - het eerste wekelijkse amusementsprogramma op de Nederlandse televisie - is een initiatief van regiseur Rien van Wijk en een vervolg op diens programma Doebiedoe uit 1969. De AVRO schat de looptijd van TOPPOP op drie maanden - het worden drie decennia. Van Wijk heeft oog voor talent en is onder de indruk van het vakmanschap en de invallen van Olgers. Al snel ontwikkelt hij met van Royen een eigen stijl. Hun nieuwe leader begint met een driedimensionaal
AVRO-logo (zie afbeelding).
Highslide JS
Avro's Toppop Disco Show

Avro's Toppop Disco Show Highslide JS
Toppop beeld elementen

Toppop beeld elementen Toppop leader 2
AVRO'S TOPPOP leader 2


  No Way José!
Toppop leader 1
AVRO'S TOPPOP leader 1

In de R gaat een deur open, een lichtstraal valt naar buiten en de kijker wordt meegezogen, een surrealistische wereld in. Met een oneigenlijke snelheid baart de ene vorm de andere, veranderen voorwerpen in elkaars tegenpolen. Het effect is duizelingwekkend en eindigt bij een witte vleugel waaruit bellen sprankelen, alsof het instrument is gevuld met champagne. Oneigenlijk: het is de snelle montage die deze leader bij uitstek voor herhaling vatbaar maakt - geen kijker kan navertellen wat hij heeft gezien.
Maar er zit meer achter: alle elementen in het filmpje hebben te maken met de vluchtigheid van glamour in de popwereld en de metamorfoses verwijzen naar de inwisselbaarheid van de hits. In het steeds wisselende decor staat bijvoorbeeld een smeltende radio, als symbool van muzikale vergankelijkheid.

Toppoplogo
Regisseur Van Wijk, die na de 250ste aflevering van Toppop in 1976 de AVRO heeft verruild voor de TROS, introduceert Olgers eind jaren zeventig bij ‘de grootste familie van Nederland’. Gezelligheid en kunst hebben niets met elkaar gemeen, maar de uitdaging is groot. Olgers wordt gevraagd de station call te maken, een filmpje dat de TROS-avond inluidt en afsluit. Van Wijk levert hiervoor zelf het basismateriaal: eigenhandig gemaakte Hollandse landschapfotografie, die Olgers op de computer bewerkt.
TROS zon
Het resultaat staat iedereen, ouder dan vijftig jaar, nog voor ogen. Een ontwakend Nederland met een opkomende TROS-zon, en een ondergaande TROS-zon met langzaam dovende lichtjes achter de ramen. Herkenbaar en knus, maar voor Olgers artistiek gezien geen stap vooruit.